lördag 1 mars 2008

Kursavslutning valpkurs

Idag har jag slutat småskolan. Jag fick till och med diplom! Mitt allra första diplom. Nu är jag allt bra stolt. Det var kallt och blåsigt idag. Och rejält blött på backen. Vi kom först idag och gick in på planen lite innan de andra hade kommit. Jag fick springa runt lös en sväng och leka med en fotboll. Fast jag var mer intresserad av alla dofter som finns på backen. Husse tränade mig i lite sitt kvar och ligg kvar. Jag var jätteduktig! Trots att de andra hundarna började komma gående längs med planen satt eller låg jag kvar.

Sen började kursen och idag skulle vi träna på sitt kvar och ligg kvar... tihi... jag hade tjuvtränat och jag fick visa upp läggandet tillsammans med Ninna. Jag var BÄST! Ninna satte sig på knä framför mig och så höll hon en godis i handen. När jag testat att försöka ta godisen, sätta mig ner så la jag mig. Tihi... fast Ninna sa att det var ju inte meningen att jag skulle bjuda på beteendet så lätt. Ninna höll återigen en godis i handen och jag ville ju ta den, så jag började klättra på henne ;o) Därefter så passade jag på att låna Ninnas mössa!!! Jag ville också ha mössa, för det var ju kallt. Men Ninna ville inte dela med sig. Så hon sa sitt till mig och sen förde hon godishanden ner mot backen och då la jag mig ner och fick godis! För att skulle ligga kvar lite längre fick jag godis efter godis efter godis framför mig mellan benen. Trots att jag snodde Ninnas mössa så var jag inte den värsta hoffen hon träffat. Jag fick nämnligen höra att en annan hoffekompis hade tagit hennes höna, men det gjorde inte jag. Inte idag i alla fall.

Sen blev det enskild träning på sitt kvar och ligg kvar. Husse försökte på alla de sätt att få mig att röra på mig och ibland lyckades han locka iväg mig, men annars så var jag väldigt stadig i både ligg och sitt. Vi tränade både på filten och i gräset.

Vi fick även spårträna lite. Gott gott. Ett par tre minikorta spår. Dels när det ligger godis i slutet av spåret och också varianten när det ligger godis i varje steg. Jag tycker bäst om godis i varje steg. Självklart!

Som avslutning så skulle vi köra inkallning. Jag fick vara först och visa igen. Matte höll i mitt halsband och Husse smet. Han traskade låååångt bort. Sen sa han Vessla, Hit! Och jag flög fram över vattenpölar och gruset skvätte efter mig. Sen fick även de andra hundarna springa till sina mattar. En vände och sprang till en schäfer som stod utanför planen och en vägrade att komma till sin matte. Hon bara retades hela tiden och höll sig på lagom avstånd för att inte bli infångad. Slutligen fick Ninna smita på hunden bakifrån och fånga den ;o)

Matte glömde kameran hemma idag. Annars hade ni fått se bilder på mig i mitt esse. Jag ville ta ett foto tillsammans med mitt diplom, men Husse och Matte sa att jag bara skulle börja tugga på det då och inte kunna spara det sen... troligen har de ju rätt, tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar