fredag 14 mars 2008

Klickerträning och speciell platsliggning...

Idag har vi tränat en del på våran hemläxa. Det vill säga att klicka in hunden. Så det har blivit mycket klick och godis idag. Det tycker Vessla är bra. Fast eftersom vi redan klickat in Vessla så har det ju mest varit repetition. Vi har även tränat lite på att hon ska bjuda på beteenden. Efter ett kort pass med klick för varje godis hon fick så klickade jag varje gång hon gjorde något och så fick hon godis. Till exempel om hon tittade åt höger, tittade på mig, satte sig, la sig ner och så vidare. Vi körde även ett kort pass med targetträning. Jag höll upp targeten lite i luften för att testa om Vessla fortfarande fattade att hon skulle sätta tassen på, och det gjorde hon. Hon attackerade med sådan kraft att targeten gick i två delar. ;o(

Vi tränade även lite klicker utomhus idag. Man kan ju inte bara ha en hund som är inklickad inomhus ;o) Samma visa utomhus, började med godis och klick och därefter fick hon bjuda på lite beteenden. Jag testade ett nytt "godis" på valpen idag. Vi fick ju provpåse på någon hundmat på utställningen och jag såg att det var små minipluttisar, så jag tänkte, varför inte testa det som godis. Vessla satt klistrad vid min ficka och verkade tycka att det var väldigt gott.

På promenaden fick hon klättra på lite stenar och bänkar. Väl uppe fick hon byta position, mellan stå, sitt och ligg. Hon börjar bli riktigt duktig och även om hon var på väg att ramla ner från bänken en gång så blev hon inte rädd. Utan hon kämpade sig tillbaka i position och la sig ner igen.

Som avslutning på dagens promenad så blev det lite platsliggning, med en lagom störning. Panda låg och vilade på marken jämte en bänk. Så jag gick fram först för att klappa honom, men så tänkte jag. Jag sätter Vessla ner en bit ifrån så att hon inte jagar iväg honom. Sen blev det bara att jag la henne ner också. Så nu låg hon på ungefär 1½ meter ifrån Panda. Bägge två ligger stilla och stabilt. Det där nya "godiset" funkade även på Panda. Han brukar annars vara väldigt skeptisk när det gäller annat än hans egen mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar