tisdag 15 april 2008

Doggie Zen med Axilur

De senaste dagarna har det varit mycket lekträning. Jag har försökt så många vinklar av lek och belöning som jag kan komma på. Idag blev det bett i nacken t o m, och då menar jag inte på hoffen utan på Husse. Lite smällar får man ta om man ska få en träningsglad hoffe :-)

Körde även ett litet pass bakdelskontroll, till att börja med att Vessla ska ställa framtassarna på en bok. Eftersom hon kan target sedan tidigare var det inte så svårt och vi är en bit på vägen (matte hade kört det tidigare också). Ska nu bara få ett stabilt stående och doggie-zenna det, började lite med det idag. Tänker TKFF, Timing, Kriterier, Förstärkningsfrekvens och Förstärkningskvalitet. Men viktigast känns nu att ha Vessla med sig, hon tycka att det är roligt och man får tänka om många gånger per pass för att gå lagom snabbt fram och vara tillräckligt intressant själv.

Efter passet delade jag upp hennes kvarvarande 5½ Axilur-tabletter (avmaskning) och tränade med :-) Dels fick hon fånga dem med munnen vid kontakt och dels körde vi lite fokus doggie zen med dem i varsin hand. Som avslutning blev det lite bättre kvalitet på godiset i form av blodpudding.

2 kommentarer:

  1. Har kört mycke klicker och läst dessto mera om det=) Men om det e något jag inte förstått så är det doggie-zen. Är det att de skall bibehålla position med störning lr vad? Vill du kanske förklara??
    /Ina&Mindi

    SvaraRadera
  2. Det lät väldigt bekant.. Det har jag nog läst någon gång med=) Sen är det väl även att man skall kunna säga något liknande kommandot men de skall bli säkra och lyssna ordentligt på vad man säger. Så att de bara sätter sig, till slut, när man sagt sitt. Eller? Det är ju en jäkla utmaning för hundarna, men de lär ju tycka det e gör skoj. Jag "ångrar" lite att jag inte kunde mera när jag började med klicker. Nästa valp kommer jag troligtvis köra helt med GF och inte bry mig om moment fören man har doggie-zen på alla GF. Så intressant detta! tack för förklaringen! Kram

    SvaraRadera