torsdag 17 april 2008

Öppen träning och lek

Idag var vi iväg på öppen träning hos Sandens Hundskola på planen ute i Bur. Vi planerade innan vad vi skulle träna och det är framförallt att få igång leken och knäcka Vesslas kod som vi fortsätter med. Tyvärr just nu är både dofter, mossa och alla pinnar roligare än både kamptrasa, leksaker och köttbullar/ost tillsammans. Så idag jobbade jag hårt på att få igång Vessla i leken
jag knuffade henne för att reta upp henne och sprang iväg,
jag var nere på marken och brottades med henne,
jag lät henne tugga öron/slicka ansikte,
jag kampade (när hon väl ville) och morrade,
jag kampade och pep,
jag kampade och knuffade bort henne samtidigt,
jag hoppade och studsade ifrån henne med kamptrasan,
jag daskade henne med kamptrasan,
jag kamplekte med strumpan och hon fick bita lika mycket i mina händer som i strumpan,
jag knäböjde framför henne följt av ett ooooooouiiiiiii-ljud
jag snurrade från henne och mot henne
och säkert fler varianter som jag redan glömt.

Mellanåt misströstade jag och var nära att helt ge upp men det känns ändå som att det går framåt ibland. Och bakåt ibland. Det känns lite sådär när man gör sig så rolig man kan och bjuder på gott (tror jag iaf) godis och lek och hon avvisar det direkt för att tugga mossa. Det är bara att kämpa på antar jag och låta fantasin flöda. Det känns så lätt på jobbet styra över ca 10 IT-konsulter och få dem att samarbeta och bygga ett stort komplicerat datasystem - tänk att det ska vara svårare med en liten hund!

Förutom den fria träningen var det också lite organiserat. Dels platsliggning / kvarsittande och dels att halva gruppen skulle sitta vid sidan av husse/matte och den andra gruppen frigick runt omring och skulle ha kontakt. Detta gick bra för oss, eller iaf den första delen om man ska vara petig. Då satt hon fint och tog ofta kontakt, varpå hon fick belöning i form av kel eller klick + godis. När vi skulle gå omring var vi inte direkt i bubblan utan alla andra hundar var i fokus. Jag jobbade med att gå ifrån och många snurrar så vi kom runt något varv iaf. Bra träning var det iaf.

Ett par gånger under passet fick Vessla sitta uppbunden vid ett stängsel. Vi har inte tränat alls mycket på detta men det gick bra idag, hon var väldigt duktig. Som avslutning på träningen så fick hon leka en liten stund tillsammans med en annan hund.

2 kommentarer:

  1. Japp, man får offra sig lite... ;)Inte lätt att hitta "den ultimata belöningen"...

    Kram på er!

    anna

    SvaraRadera
  2. Hej Syster,
    Jösses vad din matte & husse spelar apa med dig...min matte hon kan med men, jag tror jag ska spela henne ett fnatt så hon får upp flåset lite*S*...
    Jag kommer att få följa med min matte ner till Jönköping..om det finnes plats i bilen...så det ska bli kul att även få busa lite med dig..jag har juh redan träffat och busat en del med Vixxie..Matte säger att vi är lika varann..låter set som iaf..vi får väl se när vi träffas....ha de gott..många nospussar från Vinna!!!

    SvaraRadera