onsdag 23 april 2008

Ett trevligt och produktivt träningspass

Jobbade lite på vår hemläxa idag. Vi tränade inne i köket, för att få träna utan störning, eller nästan utan störningar. Panda var ju inne och gick omkring oss emellanåt ;o) Vi tränade först på backa. Igår var ju allra första gången som vi verkligen försökte få fram ett backande och Vessla verkade inte alls förstå det då. Det kom något enstaka steg, men det kändes som att hon var omedveten om bakbenen. Idag gick det så mycket bättre. Hon började testa lite mera och så fort hon backade bara lite med ett bakben så klickade jag och belönade. Placerade belöningen mellan hennes ben och då backade hon ofta något steg till som jag då direkt kunde belöna igen.

Därefter så jobbade vi en stund med bakdelskontrollen med klossen. Det är ju bakbenen som behöver jobba här med. Nu har det börjat lossna där också. Hon ställer sig ganska omgående på klossen, får ett klick och belöning för det. Ibland förstärker jag även positionen på klossen med hjälp av doggie-zen. Nu har jag även börjat placera klossen i mer rätt position, så att hon står framför mig, med huvudet ungefär i höjd med mitt ben. Ibland hjälper jag henne så att jag flyttar in mig mot den positionen. Det tror jag har hjälpt Vessla en hel del, för nu har hon börjat flytta bakbenen ett par steg i sidled. Då placerar jag även belöningen så att hon får sträcka sig lite efter den. Jag bytte även kloss, från våran låda till boken som jag testade med i början och det gick bra även på boken.

Sen tränade vi lite med våran leksak. Med ringar och en stolpe i mitten. Vi började med att hon skulle ta ringen och avlämna den i min hand. Hon verkligen trycker in ringen i handen på mig. Jag försöker vara duktig på att byta position på handen och ibland vänder jag mig om så att hon måste gå runt mig för att komma åt handen. Idag höll jag även handen så högt upp att hon fick sätta frambenen på en stol för att nå upp. Det lyckades hon också väldigt bra med! Duktig tjej! Därefter blev det lite nostarget på stolpen och sen nostarget på stolpen med ringen i munnen. Det gick också bra. Så därefter fortsatte jag med att hon skulle hämta ringen från soffan och avlämna i min hand. Det känns att Vesslas intensitet stiger när man jobbar med ett föremål, men det är ju egentligen inte så konstigt. Det finns ju mindre saker att testa när man har ett föremål och då vet ju hunden lättare vad den ska göra.

På våran promenad så jobbade vi faktiskt vidare på det där med kontroll på kroppen. Vessla fick klättra upp på en fyrkantig sten som har en ganska brant lutning. Väl uppe på stenen så började hon med att bjuda på olika beteenden. Hon satte sig ner, lyfte på en tass, reste sig upp igen etc. Sen hjälpte jag henne till att snurra uppe på stenen och här fick hon verkligen kämpa för att hålla balansen, men hon var sååååå duktig! Vi körde även något pass då hon stod med bara frambenen på stenen och jobbade sig runt med bakbenen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar