onsdag 16 april 2008

Min bästa kompis

Idag när jag och Matte var ute och promenerade så mötte vi min allra bästa vän, Silver. Men vi möttes inte där vi brukar mötas, nere på planen, utan längs med en väg. Matte och Silvers Husse bestämde att vi tydligen skulle gå idag och inte leka. Det höll varken Silver eller jag med om. Både han och jag kämpa tills vi blev nästan blå för att komma åt varandra och få leka, men Matte envisades. Vi hade dragkamp i kopplet hela rundan runt sjön, innan Silver och jag slutligen fick springa och leka lite. Vi passade på att springa ner mot sjön och Silver han gick i, men jag nöjde mig med att doppa tassarna lite. Huva, vatten i den formen är ganska otrevligt. Snö, det tycker jag om. Men vatten, nja, lite obehagligt är det allt. Men är man törstig så duger det med vilken liten pöl som helst.

Silver och jag blev störda i vår lek mest hela tiden. Det kom en massa folk som skulle springa förbi oss och en massa hundar som antingen ville lägga sig i, eller bara ville hälsa, eller inte alls ville komma förbi oss utan vände åt andra hållet. Och så kom det hela skolklasser med såna där små söta ungar i självlysande västar. Hade jag inte varit så upptagen av att leka med Silver så hade jag nog sprungit dit ett varv och busat med dem. När vi kom hem från promenaden så var Matte inte så glad. Hon klagade över att hon hade ont i händerna, från kopplet. Tänk på mig då, och min nacke. Det var ju inte bara hon som höll i kopplet ;o) Nu ska jag sova vidare, för det är jobbigt att gå på dragpromenad innan frukost.

1 kommentar:

  1. Du har helt rätt. Det krävs inget godkänt MH, det behöver bara vara genomfört och kan då ha blivit brutet av testledaren. Men nu var det jag som bröt, för möjligheten att göra om det en annan gång om något år lr så. Så brukset får vänta minst ett år för att då EV. göra ett nytt MH, men har ingen större lust och ta henne till ett sådant om det blir som det blev nu. Jätte rädd där å rädd efteråt i flera dagar. Vi får se vad framtiden visar. Klättra upp på saker har vi tränat sen valp benen=) Det är inga problem. testledaren pratade på miljöträning och det är inte heller några problem. Utan problemen kommer när något oväntat och plötsligt händer. Får i framtiden försöka arrangera saker å ting.
    Kände precis som med er där med att man är illa tvungen att använda kommandon tidigare än vad de är inlärda med klicker. Sen har jag väldigt lätt för att döpa beteenden innan de är klara=) Vill så snabbt.. hehe.. Man får väll helt enkelt lära in DE viktigaste först så man har de befästa snabbt och där med kan lägga ord på beteendet snabbt. Men det är upp å ner med alla tränings sätt. Man får plocka lite från allt utav det som passar bäst för sig själv och med vovvsingen! Roligt att Vessla har en sådan trevlig lek kompis!! Å duktig matte som krävde promenad innan lek=) Kram på er alla från oss båda=)

    SvaraRadera