tisdag 22 april 2008

Helt slut...

...jag alltså. Är helt slut. Sov riktigt dåligt i natt. Sen fick jag köra hem bilen från Husses jobb, vilket väl var rätt ok. Jag kör bil väldigt sällan och tycker inte alls om att köra bil. Varje gång är en pina. Men eftersom jag själv skulle åka på träningen på kvällen så var jag ju tvungen att få hem bilen. Sen på kvällen var det dags att köra ut till träningen på GMBK. Det vill säga över Älvsborgsbron. Det var apmycket kö, och tog över 30 minuter att komma till andra sidan av bron. Sen började trafiken röra på sig i alla fall. Jag tog mig ut till klubben och kände redan att jag var väldigt trött. Jag träningskörde i söndags och mötte då en lastbil på en liten smal väg, där det bara var ett par cemtimeter mellan oss. Så nu kändes det rätt ok att möta bilar längs med vägen. ;o)

Nu var det dags för träning i alla fall. Svårt när man är ensam. Både Husse och jag är ju så vana vid att ha varandra till hjälp, så man blir lite ställd när man själv ska hålla koll på precis allting. Vessla var i alla fall ganska snäll. Hon var lite disträ till en början, så vi tränade på kontakten. Komma in i bubblan. Vi fick träna på gräset för första gången och det var ju "helt" ny mark för henne. Men hon kom igång efter hand och blev bättre och bättre på kontakten.

Nya moment för dagen var backa och ställande. För att få fram ett backande så får man börja att belöna för minsta lilla rörelse bakåt, framför allt med bakbenen. Vessla är fortfarande lite omedveten om att det sitter två ben där bakom den långa kroppen och därför testade hon gärna lite andra saker, som att lägga sig, sätta sig eller buga. Men några gånger gick hon även ett steg bakåt. Vi får jobba vidare på det här, hemma i lugn och ro. Belöningen bör komma mellan benen, och då kan man passa på att klicka för att hon backar för att ta godisen.

Ställande. Där kan vi ju egentligen redan ställande i utgångsposition. Så man börjar med att upprepa det några gånger först. Sen kan man trampa lite på stället och om hunden fortfarande klarar av att ställa sig, klick och belöning. Sen börjar man att backa själv och hunden ska följa med några steg för att sen bjuda på ställande. Här är det bra om hunden även kan backa, för att ha lite i bakhuvudet att man kan röra sig baklänges. Då kan det skapas en kort kort stund där hunden står stilla innan den börjar backa.

Vi pratade även en del om klossen och att jobba in hunden i utgångsställning. Det är något som vi alla behöver jobba mera på till nästa gång. Så nu är det klossen, backa och ställande som är hemläxa till nästa gång. Självklart tillsammans med alla "gamla" moment. Det känns väldigt skoj att det hela tiden kommer in nya moment. Det viktiga nu är ju inte att få in perfekta beteenden än, utan att Vessla ska kunna börja bjuda på dem och sen får man förfina varje GF efter hand.

Sen var det ju dags för mig att köra hem också. Då inser jag att jag hade parkerat väldigt dumt. Det är en del av parkeringen som är ganska smal och där hade ju jag parkerat. Samt att jag stod lite nära bilen som stod till höger om mig. Så jag fick baxa ut bilen. Lite bakåt, lite framåt, lite bakåt till och så vidare. Kom ut i alla fall, efter en god stund. Puh. Efter en lång smal sträcka så kommer man ut på en bredare väg, men här står det istället blomlåder som man måste köra zic-zac emellan. Trassligt värre, för någon hade lyckats flytta på en av lådorna, så det var extra smalt. Nåja, tog mig förbi. och sen ut på den ännu större vägen. När jag kommer fram till en tunnel så känner jag hur enormt trött jag är. Ögonen får svårt att fokusera och ljuset störde mig jättemycket. Slutligen når jag i alla fall Älvsborgsbron, och den håller de ju på att reparera. Så där fick man köra på mindre än 1 fil (smalare). Urk. Återigen så tappar jag lite fokus, just för att man måste hålla så stenhård koll på att bilen ligger i rätt position. Men sen gick det bra hela vägen hem och nu står bilen utanför, snyggt parkerad. Och för att vara helt ärlig så hoppas jag att jag slipper ut och köra på ett tag framöver.

Avslutningsvis, så kärvar nyckeln i ytterdörren. Som tur är så kommer jag på att det finns låsspray i bilen, så att jag slutligen efter en rejäl dos med svordomar kommer in. Pust. Jobbig dag idag. Nu hoppas jag bara att jag ska kunna sova ordentligt i natt.

1 kommentar:

  1. Oj oj oj detta låter inte lätt!

    Det är ju helt klart så att du inte kör bil ofta, men verkar inte som om du har lusten heller....

    Men det är tufft att ta bilen i stan o säkert mer eller mindre i rusningstrafiken dit. Bra jobbat, hoppas du fick en bra belöning när du väl var hemma *ler*

    Tänk den som hade en halva ibland, vad skönt det skulle vara, kanske?

    Kram o ha det bäst

    SvaraRadera