torsdag 16 oktober 2008

Fortsatt fot-träning

Vi jobbar vidare på det där med fot. I går blev det ett par pass. Först med Matte och sen med Husse. Fast med Matte blev det mest lekträning, och  något enstaka försök på svängar. Vi tränade även på ställande. Först stod jag stilla och Vessla fick komma gående mot mig, när hon stannade klickade jag och belönade med en kastad godis bakom henne. Då får hon ju en ny start till att gå mot mig och sen stanna. Efter ett antal lyckade försök gick jag över till att backa och Vessla fick stanna frivilligt. Det funkade också bra och då började jag även att lägga in kommando stå. Det känns som om Vessla börjar förstå hur vi vill att hon ska göra här. Vid ett tillfälle la hon sig istället för att ställa sig, men då var det bara att gör om igen. 

Med Husse jobbades det desto mer på fotgåendet. Det var vändningar på stället, både åt höger och åt vänster och det börjar gå mycket bättre. Vessla följer med direkt i vändningen. Än så länge klickar vi tidigt och hjälper henne att sätta sig i rätt position, men snart kan vi nog vänta ut henne att sätta sig rätt. Det kändes som om Vessla var pigg och tyckte att det här var roligt och det är ju toppenbra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar