tisdag 21 oktober 2008

Upp och ner...

Det började nerför. Efter lunch gick jag och Vessla ut för ett litet träningspass och en promenad. Jag har då aldrig sett henne så ointresserad och disträ någonsin som hon var idag. Vad jag än gjorde så fick jag inte ens kontakt med henne. Vi försökte träna lite, men hon var helt oengagerad. Så jag avbröt träningen ganska omgående. Drog henne av planen, för hon fastnade med näsan i backen och började gå en promenad. Väldigt ofta på promenader så kommer hon och går spontant i fotposition, men idag gick hon bakom mig och stannade och nosade överallt och jag fick fortfarande ingen kontakt med henne. Hon hade inget intresse för godis heller. Så till slut gav jag bara upp och gick hem igen. Hade planer på att gå ut och träna ringträning tillsammans med ett gäng på kvällen, men om Vessla fortfarande var likadan så var det ju meningslöst att ens försöka. 

En stund innan det var dags att gå ut, så fixade jag lite ostbitar och testade om jag fick med mig henne inomhus åtminstone. Då var hon lite på i alla fall, så jag beslöt att vi ändå skulle gå ut. Kommer ut och nu går hon spontant fot, släpper mig knappt med blicken. Studsande och pigg. Hmm... väldigt trevligt. Vi kommer till planen och hon fortsätter att uppföra sig väldigt bra. Visst att hon drog lite när vi ska gå fram till de andra hundarna, men hon höll sig ifrån att tokdra och hoppa och studsa efter dem. Vi står och pratar en liten stund och Vessla sitter lugnt vid min sida. Sen kör vi lite uppvärmning och träning. Jag gick några sträckor fot, framlänges och baklänges. Baklänges jobbade jag på ställande under gång, eller ska jag säga att Vessla jobbade på det. Hon ställde sig spontant. Duktig tös! Så jag började lägga in kommandot igen och det gick bra. Sen testade jag om hon fortfarande kom ihåg läggande under gång och det gjorde hon ju. Sen växlade jag några gånger mellan läggande och ställande. Jodå, hon var på och lyssnade faktiskt bra! 

Sen körde vi igång med ringträningen. Vi var bara 3 hundar som tränade och så en publik med 4 hundar ;o) Vi sprang några varv och förrutom Mattes kondis så gick det toppenbra. Vessla var pigg och travade på fint (tror jag åtminstone, svårt att se själv, men det kändes bra). Sen ställde vi upp och en av tjejerna agerade domare och kom fram och tittade tänder och kände igenom hundarna. Vessla gjorde ett litet försök till att hoppa på henne, men sen stod hon bra och det var inga problem att titta på tänder eller nått. Sen sprang vi lite till. Tränade lite mer på att ställa upp henne, men framför allt på att hon naturligt ska ställa upp sig. Hon tycker inte riktigt om när man flyttar hennes tassar, utan står mycket bättre och ser gladare ut om hon själv får ställa upp sig. Alltså får vi väl lära henne hur hon ska ställa upp sig... lätt va??? Hmmm...

Konstigt att hon kan växla så på bara någon timme. Ok för att jag hade godare godis andra gången, men det var ju även mer störningar då. Men det är ju positivt att hon taggar igång när det är andra hundar runt henne. 

1 kommentar:

  1. Det är två småutställnigar i nov. skall ni åka? En i Bohus o en på Åby?

    Kram

    SvaraRadera