måndag 27 oktober 2008

Måndagsträning i mörkret

Eftersom Husse jobbar sent idag, så blev det bara Vessla och jag som gick ut på Måndagsträningen. Vi var en liten grupp idag, bara 4 personer och 5 hundar. Det var nästan mörkt redan när vi började. Min tanke med dagens träning, var väl egentligen inte speciellt välformulerad. Jag hade väl mest bara en idé om att försöka hålla Vessla i närheten av mig. Jobbade återigen i långlina. Vessla var pigg och allert och höll bra koll på mig. Jag började med lite allmän följsamhet och hon var duktig! Vi traskade runt bland de andra hundarna men hennes fokus låg på mig. Då blir man glad. Hade med mig morotsslamsor och belönade henne med. Hade även ostkuber med mig och det verkade uppskattat. Jag tränade återigen på ställande under gång och det gick fint. 

Sen blev det lite träning på platsliggning, först ensam med lite störningar och sen la vi 3 hundar på en gemensam plats. Vessla låg stilla och bra och fokuserade ganska mycket på mig. Jag gick tillbaka och belönade henne många gånger. Ser hellre att vi lyckas med små korta tider än att riskera att hon reser sig upp. Hon var lite störd när en av de andra hundarna satte sig upp och började skälla, men då gick jag lugnt fram och berömde henne för att hon låg kvar. Jag behöll långlinan på så att jag skulle kunna hindra henne från att störa någon annan hund. 

Vi tränade ungefär 40 minuter sen var det så kolsvart att det knappt gick att se hundarna längre. Tack och lov att Vessla har lite uppljusningar och inte är helt svart. En av tjejerna som har en helsvart hund trampade hunden på tassarna flera gånger för att hon inte såg hunden. Så kan det gå. Det var skoj att det gick så bra med träningen. Då blir man glad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar