måndag 27 oktober 2008

Mitt-på-dagen-träning

Idag blev det ett pass med mitt-på-dagen-träning, precis som planerat. Vädret var faktiskt strålande fint, så att man blev på riktigt gott humör av den skinande solen. Vessla hade fått spendera förmiddagen liggande i sovrummet, medan jag satt uppe och jobbade ett tag. Gick ner och förberedde för att gå ut, hackade ost och packade en ryggsäck. Sen plockade jag ut henne ur sovrummet och vi gick direkt ut. Eftersom Vessla ofta är så där riktigt slö mitt på dagen så hade jag inga som helst förväntningar på träningen. Men för att slippa bli besviken på att hon skulle smita ifrån mig så tog jag långlina på henne. Den satte jag på innan vi sprang in på planen och där började vi kampa med den nya orange leksaken. Hon kampade, men var inte riktigt med på noterna. Efter ett tag bytte jag till ut/hit-träning. Hon får springa till en externbelöningsskål på ett utkommando och sen kallar jag in henne. Detta funkade bättre, men det var ingen toppenfart. Men det förstår jag lite. Oftast brukar hon ju får vara lös när hon gör det här och nu hade hon en lina under sig som hon stampade lite på ibland och då sänks ju hastigheten. Men hon utförde i alla fall det jag bad henne om. 

Därefter blev det lite små övningar med belöning i externskålen. Hon började bli lite mer på. Så jag gick över till att träna på ställande. Började ganska snabbt att backa ifrån henne och hon ställde sig jättefint. La in kommando och det fortsatte att funka bra. Så jag började att vända mig i sidled ifrån henne och även då ställde hon sig fint. Försökte även någon gång när vi gick bägge vända framåt, men då tog det längre tid för henne att ställa sig, så vi backar tillbaka till att gå i sidled lite till. 

Hade nästan tänkt sluta träningen nu, men då började Vessla att göra bjudningar. I ett bättre tempo än hon gjort på länge. Hon backade, satte sig, växlade mellan läggande och ställande och gjorde det jättesnyggt. Hon jobbade även duktigt med att upprepa samma beteende flera gånger efter varandra, och bytte beteende när jag ville att hon skulle bjuda på något nytt. Som avslutning på det här passet så tänkte jag att jag testar Karins teknik för att lära in läggandet från sittande. Dvs, man håller hunden i halsbandet, tar med andra handen en godisbit ner på marken och kommenderar ligg. Vessla kastade sig ner i läggande, jättesnyggt. Så jag testade att hålla henne i halsbandet och säga ligg, återigen kastade hon sig ner i läggande! Jippy! Nu behövde jag ju inte dubbelkommandot med handen på marken. Upprepade ett par gånger och hon slängde sig ner toksnabbt varje gång! Nu skulle jag verkligen sluta träna och satte mig ner på huk och gullade lite med Vessla. Då börjar hon med att ge mig en puss för att få en godisbit och så fortsatte hon att tigga lite extra godis med pussar. Sen fick det vara helt slut. Väldigt nöjd med träningen idag!

1 kommentar:

  1. åhhh vilken trevlig dag ni har haft!

    Vi hade sol i fem röda för att sen hagla och ösregna i minst 10!

    Ha en trevlig kväll nu...

    Kram

    SvaraRadera