söndag 16 december 2007

Grundträning

Eftersom det är Matte som är hemma heltid med Vessla hamnar man lite efter i träningen och i kontakten med henne. När vi hade Nike ville hon ofta vara nära mig, följde efter när jag gick åt något håll osv. Men med Vessla är det tvärtom, hon drar iväg utan att bry sig om att hon går sin egen väg. Är hon plötsligt ensam och husse inte är där, so what, jag är ju en hoffe och klarar mig bra på egen hand. Jag måste alltså träna mycket på kontakten och roligheten innan vi kan gå vidare. Igår när matte handlade och följde jag och Vessla med fast åkte till en apellplan i närheten för att träna lite. Jag körde utan koppel och gick hela tiden ifrån Vessla för att belöna så fort hon kom mot mig, om och om igen. Ibland gav jag kommando kom för att förstärka och belönade med kamptrasa, kel och tillrop samt favoriten osv.

Hemma blir det mycket rena kontaktövningar, försöka få till fotposition till den naturliga platsen att vara på, start och stopp av lek samt lystring. Mycket att jobba på med andra ord.

1 kommentar:

  1. Heeej!
    Vad underbart söt hon är er lilla stjärna! Kul att ni även har en hemsida! Mythos och jag låter hälsa att vi gärna leker någon dag! :)

    SvaraRadera