torsdag 13 december 2007

Ingen valphage idag...

Idag har jag jobbat utan valphagen. Det börjar vara dags att lämna den lite mer åt sitt eget öde. Speciellt efter att Husse brakade in i den igår och böjde ett av kompostgallren :o( Sen är det också väldigt skönt att slippa en del av lyften ut ur hagen. Hon börjar bli för tung för mig redan. Speciellt om man har ett galler som når en upp över midjan :o( Tror nog att Vessla även har vuxit på sig ett par kilon på bara två veckor ;o) Min rygg börjar i alla fall protestera.

Jag har jobbat mycket med koppel inomhus idag, för att lära in regler och hålla kontroll på henne. Det verkar än så länge fungera bra. Vi har även dammsugit lite på golvet. Då fick hon också följa med i koppel. Det var väl inte jätteroligt tyckte Vessla. Men hon verkar inte rädd eller upphetsad av dammsugaren i alla fall. Vi avslutade dammsugningen med att sätta oss ner jämte dammsugaren och sen väntade jag bara på att Vessla skulle slappna av och lägga sig ner innan jag stängde av. Jag vill verkligen att hon inte ska tycka illa om dammsugaren och då känns det viktigt att hon kan koppla av i närheten av den. Efter att jag stängt av dammsugaren så satt vi kvar ett tag och då höll hon nästan på att somna, så jag lyfte in henne i biabädden (som vi fortfarande har kompostgaller runt) och nu ligger hon där snällt och sover, medan jag sitter i ett annat rum.

På dagens lunchprommenad så tog jag långlina på Vessla. Då gick hon mycket snällare än vad hon gör i koppel. Kan nog vara bra att använda långlinan och öva mera på inkallningar och sånt. Går man i vanligt koppel kan hon få fnatt och bara tokdra, men den känslan försvann ganska mycket i långlinan, då kunde hon gå iväg en bit, men kom aldrig så långt ifrån att det blev drag i kopplet, så jag tror att vi jobbar mera med långlina och sen tränar koppelgång separat istället.

Vi tränar på, bland annat så jobbar vi på kontakt, sitt, ligg och stå samt kom. Ligg har jag börjat med alldeles nyligen. Jag utgår från att hon sitter ner och sen för jag ner en hand framför henne med en godbit i handen och nu börjar hon lära sig att kasta sig ner i liggande position och då öppnar jag handen och hon får godisen. Vi försöker träna ungefär 4 pass om dagen, ett par minuter varje gång.

Hon är väldigt gullig när jag går ut i köket. Då svansar hon gärna efter och sen när hon väl kommer ut i köket så sätter hon sig ner och bara tittar på mig. Hoppas nog på att det är hennes tur att få mat och då vet hon att det krävs att hon sitter ner och tittar på mig. Urgulligt!

Det är jättehärligt att läsa om Vesslas syster Vinna. De verkar vara så otroligt lika i beteende. Jag undrar om de andra syskonen också beter sig liknande. Snart kommer vi även att få läsa om Vilse, ska bli spännande att se hur han är.

2 kommentarer:

  1. Vilddjur och vilddjur...kanske inte, men en jäkligt DRYYYYYYG tonåring som TYCKER en himla massa.... ;) Egensinnigheten har dock sin charm den med...men inte alltid. :D
    Kram på er!

    SvaraRadera
  2. Hej Pia,

    Jag håller med om att dom e rätt lika..jag blir så full i skratt när jag läser dina inlägg...:)för det är så mycket som jag känner igen mig i med Vinna...dom e juh rätt lika utseendemässigt å tycker jag..inte mycket som skilljer...
    Men det hinner nog ändra sig...Ha det gott pussa lilla tjejen..Kramar..//Sandra & Vinna

    SvaraRadera