måndag 10 december 2007

Kattens julbad mm

Så var det ännu en ny dag. Natten var rätt ok, vi gick och la oss runt 10-tiden, sen var jag ute med Vessla vid halv ett, halv fyra och sen slutligen några minuter i sex. Men jag känner mig ändå rätt trött idag. Försökte vänta ut att hon verkligen skulle behöva gå ut, men det innebar bara att jag låg vaken länge och väntade innan jag slutligen gav upp och gick ut med henne, lite för tidigt, bara för att jag skulle få återgå till att sova.

Hon har börjat att krafsa i backen efter att hon har kissat. Står och småsprätter lite med benen i alla fall. Stackars gräsmatta. Den börjar redan ge upp och bli en lerpöl. Det regnar ju till och från varje dag och så går man massor på den. Nåja, den återhämtar sig väl.

Under en sovpaus, passade jag på att ge Panda ett julbad. Han har ju lite halvlång päls, så jag tyckte att det skulle nog inte skada att bada honom. Han måste nog vara världens snällaste katt. Tidigare har jag tvättat av rumpan på honom, eller tassarna lite snabbt, men denna gången var det verkligen bad, med schampo, för första gången. Visst att han protesterar lite, men han rivs inte i alla fall. Lite kämpande kan jag acceptera. Och att jag blir dyblöt av att tvätta honom, det går jag också med på. Den svåra biten är att torka honom. Han är inte så förtjust i att sitta still i en handduk. Borde kanske skaffa en hårtork och testa.

Vessla och Panda håller fortfarande sams, fast Vessla har börjat att försöka nafsa efter honom. Hon har lyckats få sig en pälstuss då och då, men Panda verkar tack och lov inte bli speciellt rädd i alla fall. Han är ju snabbare och smidigare och kan smita iväg när han vill. Han brukar springa upp och sätta sig i trappan och så sitter Vessla under trappan och tittar upp på honom. Då kan han börja fiska med tassarna och klappa henne på huvudet, medan hon försöker komma åt honom underifrån. Ofta när vi kommer in med Vessla så kommer Panda fram och ska hälsa, nos nos och sen stryka sig lite mot henne. Då passar Vessla på, om hon får för oss att försöka ta sig en liten tugga päls.

Vi har fortsatt med träningen. Än så länge är det mest sitt och kontakt som vi jobbar med, samt små inkallningar. Jag har börjat försöka blanda in stå och ligg, men än så länge har hon inte förstått vad jag vill. Jag påbörjade arbetet med att klicka in henne, men hon har inte så stort godisintresse än, så att det är lite svårt att lära in att klick betyder belöning. Det går bättre och bättre, men än så länge tränar vi mest på mer traditionella sätt. Då använder jag ofta godis, samt rösten att belöna henne och godiset har blivit mer intressant sen vi började. Ibland kör jag även pass då jag belönar med kamplek.

Hon har hittat på en egen lek också. Att jaga och bita sin egen svans. Vi försöker distrahera henne med någon leksak som hon får tugga på istället. Just nu ligger hon och småtuggar och leker med en tennisboll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar