onsdag 5 december 2007

Klicker

Idag har jag även introducerat klickern. Jag vill börja lära in att kunna klicka för att belöna vid rätt tillfällen. Jag känner redan att det finns situationer då klickern skulle vara bra för att kunna belöna vissa beteenden, snabbare och effektivare. Samt att jag även vill kunna börja träna mer aktivt kontakt och för det tycker jag att klickern är väldigt effektiv. Men hittills är det bara ostbit och klick samtidigt som gäller för att lära henne associera ljudet med belöningen. Det blev ett pass på kanske en eller två minuter, med klick och ost. Ost var gott i alla fall, tycker hon. Det är lite svårt att veta vad man kan använda för gottebelöningar. Är ju inte så van vid att ha en valp som tycker att vanligt hundgodis är i hårdaste laget. Det tar sån tid att tugga. Sen vill jag heller inte introducera allt för mycket nya godsaker på en gång för jag vill ju inte att hon ska råka bli dålig i magen. Alltså, tips på "snälla" enkeltuggade godsaker tas gärna emot! (korv har jag redan tänkt på, men inte testat än)

För övrigt så tar vi det ganska lugnt. Det är mycket sovtid, då man själv passar på att vila sig, eller sitta vid datorn. Däremellan blir det kisspauser, lite små lekstunder och en massa kel. Ibland känns det svårt att hinna med allt som man vill göra med valpen, för alla sovstunder och kisspauser, men det misstänker jag ändrar på sig med tiden. Hon verkar ganska trygg i valphagen, sover lugnt och tryggt. Vissa minipass med ensamhetsträning blir det ibland, oftast försöker jag smita ifrån en stund när hon sover, men även om hon leker själv, så att hon ska lära sig att hon kan klara sig lite på egen hand. Till en början ville hon gärna att någon skulle sitta i hagen tillsammans med henne, sen gick det bra att man satt utanför hagen, men ändå höll henne sällskap. Nu går det oftast bra att man bara befinner sig i samma "rum". Vi har ju ett avlångt rum som börjar med kök i ena änden, en matplats i mitten och vardagsrum i andra änden och hagen placerar vi antingen i köket eller i matsalsdelen. Nu kan man sitta i vardagsrummet och hon är oftast lugn i hagen borta i köket.

Några få olyckor har hänt inne. Hon har väl kissat inne 5 gånger eller nått, sen vi hämtade henne. Men samtidigt så känns det som att man ibland tar ut henne för ofta. Om man tex varit ute, kommer in, hon sover en kvart, ska man då ta ut henne igen eller inte. Oftast blir det lite funderingar när det är matdags och man vet att hon ändå ska ut efter det. När vi tagit ut henne försöker vi vara ute tills dess att hon har kissat, men ibland vill hon bara gå in igen.

Det är mycket att vänja sig vid, när man har valp. Från att ha varit hemma ensam med katten i lugn och ro, till att passa på valpen är en rejäl skillnad. Det märks att det tar ordentligt på krafterna, med nattvak och passning. Ska nog passa på och lägga huvudet på en kudde nu när Vessla sover så sött.

2 kommentarer:

  1. Kul ni skaffat hoffevalp, coolt namn hon.Ser framemot att få följa era äventyr i bild å text....som förut;-)
    Haha, tycker jag känner igen det där med kissandet.

    SvaraRadera
  2. Hej !
    Jag hittade ingen gästbok så det blir en kommentar, tack för tassarna i min gästbok. Jag har allt följt korten på nätet från Vesslas kull, verkar vara härliga.
    Skall bli kul att följa er på bloggen och vem vet vi kanske ses framöver. Ni bor ju trots allt i Göteborg *ler*

    Ha en bra dag och ge Vessla en gosekram från mig, man blir ju valpsjuk

    SvaraRadera